sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Entistämistä ja entraamista

Haha, löytyihän se seuraavakin kirjain ihan heleposti. Terve vaan taas kaikille. Nyt on sunnuntai-ilta ja mulla on talviloma nro 2 menossa, tai alkaa huomenna, miten sen nyt laskee...

Kaksi edellistä työjaksoa on mennyt tosi kivasti, toi vika oli vain 2 päivää, mutta kivasti meni nekin päivät. Olen saanut töissä paljon tehtyä hommia ja saanut keskityttyä olennaisiin. Olotilakin on kohentunut niistä alhaisemmista päivistä aika paljon - välillä on ihan kivakin fiilis jo. Ja koko tammikuu meni ihan ILMAN poissaoloja!! Mahtavaa, ekan kerran moneen moneen kuukauteen tuli täysi kuukausi töissä täyteen - sitä kelpaakin nyt sitten juhlistaa lomailemalla ihan luvallisesti.

Sain korjattua monta kirjaa kun oli sisätyöpäivä
Siitä mun piti kertoa, että nyt kun on olo kohentunut niin olen jaksanut tehdä muutamia korjausompelujuttuja tutuille. Mähän olen siis yhdeltä koulutukseltani pukuompelija ja toiselta vaate- ja tekstiilisuunnittelija, joten toi kankaiden ja vaatteiden kanssa pulaaminen on musta kivaa hommaa. Välillä vaan ei ole jaksuja tehdä mitään. Korjausompeluja otan mielelläni vastaan sitä mukaa kun voimat antavat myöten. Pariin vuoteen en ole tehnyt mitään tuolla saralla. Nyt olen taas aktivoitunut ja viime viikoilla olen kaventanut kahdet farkut, paikannut sammarit, lyhentänyt kahdet housut ja muodistanut yhden jakun. Yksi jakku tuolla vielä venaa käsittelyä ja miehulla on pari korjattavaa juttua ja omia korjauksia on vaikka kuinka paljon - jostain syystä muille on kivempaa ja helpompaa tehdä kuin itselle...

Mun ihana Husqvarna vuodelta -71, saman ikäinen kuin mä!
 Tein mä jotain itsellenikin! Joskus pari vuotta sitten sain valkoisen pitkän hameen ja koska valkea on mulle jotenkin vaikea väri, päätin jos silloin että senhän voisi värjätä...ja sitten löysin kirpparilta vanhan verhon josta napsin reunapitsin talteen ja ajattelin että tuohan kävis just kivasti tohon hameeseen sitten kun sen värjää. Noh, pari vuotta siinä vierähti (kuten aina mun jutuissa) ja syksyllä sain viimein värjättyä hameen ja pitsin (joka on keinokuitua niin siihen ei oikein tarttunut väri, mutta vähän kuitenkin) kun kävin mutsin luona maalla olemassa pari päivää. Ja siitähän on vasta pari kuukautta ja jo viime viikolla sain ommeltua pitsin ja hameen yhteen, eli nyt on valmista! Eikä kestänyt kauaa :D

Pitsi joka on leikattu vanhasta verhosta talteen

Valkoinen hame

Värjäysliemi ja sekoittelua

Värjäysaine ja -ohjeet

Tällaista puuhaa



Tässä lopputulos (hame on vähän kireä kun kerkesin lihoa tuossa välissä :))
Musta on kiva korjata vaatteita ja muodistaa vanhasta uutta, se on ekologista ja kestävää ja saattaa antaa vaatteelle hurjasti lisäkäyttöaikaa. Ja niitä ratkaisuja on kiva miettiä, että miten jostain saisi paremman tai käyttökelpoisemman. Myös muita korjausompeluita on kiva tehdä. Ja kun niitä tekee kovin vähän, ei verottajakaan kiinnostu kun ei niillä tienaa mitään ihmeitä, pari kymppiä silloin tällöin, kiva lisä mun tyhjään lompsaan muttei liikaa.


4 kommenttia:

  1. No jestas, oletpas sä saanut aikaan töissä ja kotona! Mä olen huomannut että nykyvaatteiden heikko kohta on vetoketjut, itse en osaa niitä vaihtaa ja ompelijalla vaihdattaminen tulee melkeistä kalliimmaksi kuin uusi vaate. Värjääminen on varmaan hauskaa touhua, en ole ikinä kokeillut. Mukavaa lomaviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Maija! Kerrankin on jotain tullut tehtyä :D Vetoketjut ja napit menee kyllä heti ekana rikki, mä olen hommannut sellaisen piilovetskareiden ompelu paininjalan niin onnistuu sekä ne että tavalliset, mutta se varmaan yksi hankalimmista korjausompeluista. Musta toi värjääminen oli kivaa ja helpompaa kuin luulin, kannattaa kokeilla. Mukavaa viikkoa sullekin - mä toivon että tää lomaviikko menee kivemmin kuin viimeksi :)

      Poista
  2. Sinä olet oikea moni-osaaja! Voi, tarvitsisin vaatteiden korjaajaa, on töissäkäynnin ajoilta jakkupukuja ja housupukuja, joille pitäisi jotain tehdä. Ovat pikkasen pineiä ja muodistaakin pitäisi. Taidat asua liian kaukana:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olispa hyvä jos voisin sua auttaa noissa vaatehommissa. Ei ole kylläkään kovin moniosaajaolo, kun niin vähän mitään jaksaa :) Mä asun Järvenpäässä.

      Poista