torstai 25. heinäkuuta 2013

Liikkumisen yrittämistä ja meinaamista

Mä olin aika vanha, varmaan jo yli kaksikymppinen kun mulle valkeni sellainen asia, että kaikki kauniit ja hyvännäköiset ihmiset eivät ole sitä ihan pelkästään olemalla, vaan he joutuvat tekemään asioita sen eteen. Meikkaamaan ja puunaamaan ja treenaamaan ja liikkumaan. Se oli mulle aika iso shokki kun sen tajusin. Siihen asti en ollut liikkunut yhtään kouluvuosien jälkeen. Tai siis olin tietty kävelly ja pyöräilly, mutta en harrastanut liikuntaa.

Sittemmin olen harrastanut ainakin uintia, vesijuoksua, itämaista vatsatanssia, tribal fusion vatsatanssia, aikidoa, kuntosalia pariinkin otteeseen, kuntosalilla erilaisia jumppia kuten jättipallojumppaa, pilatesta, venyttelyä, spinningiä... Sitten vielä joogaa muutamaa erilaista, astangaa, yinjoogaa ja hathaa. Voi olla että muitakin, mutta ei nyt tule mieleen. Ai niin hoopdance, sitäkin kokeilin ja oli tosi kivaa! Sitä teksi mieli jatkaa vielä joku päivä - vannekin jo on :)
T'ässä kuvassa olen noin vuonna 2009 itämaisen tanssiesityksen jälkitunnelmissa :)


Lapsena ja nuorena harrastin pisimpään rytmistä kilpavoimistelua, mutta kun olisi pitänyt kilpailla, loppui harrastus siihen. En ole kilpailevaa tyyppiä lainkaan. Kokeilin myös taitoluistelua, kilpa(!)tanssia, aerobickiä ja tietty koulun liikuntatunnit (jotka oli yhtä hemmettiä, vihaan joukkuepelejä!!!)

Tänä kesänä halusin aloittaa kahvakuulatreenit, kun sitä oli kesän ajan tuossa viereisen koulun pihalla edulliseen kertahintaan. Lainasin kirjastosta kahvakuulan ja menin intopiukeana treeneihin kokeilemaan lajia. Kaksi ekaa kertaa meni ihan hyvin, joskin lihakset tuli kipeiksi, kun en ole mitään lihaskuntoa vahvistavaa tehnhyt muutamaan vuoteen - odotettavissa oli siis. Tuntui vain hyvältä. Mutta sitten jäi yksi kerta väliin migreenin takia ja sitten se kolmas kerta olikin erilainen, treeni oli muuttunut entistä raskaammaksi ja mulla oli painavampi kahvakuula. Tulin siitä niin kipeäksi että lihakset olivat melkein mustelmilla ja oli tosi tuskallista melkein viikon. Treenin aikanakin jouduin huilimaan kun meinasi mennä taju. Jätin siis sen sikseen. Liian rankkaa mun fibromyalgialihaksilleni. Fibrossa siis lihasvoima ja -massa kärsii kun sitä kasvuhormoonia ei erity unen aikana, ja palautuminen on fibroilla paljon hitaampaa kuin noraaleilla. Tuossa kokeilussa sen taas tosi hyvin huomasi. Pitää tehdä juttuja jotka ei ole liian raskaita eikä liian kuormittavia.

Kolmen kilon aloituskahvakuula ja jumpamatto
 Halusin kesällä myös osallistua puistojoogaan, jota oli rantapuistossa kahtena päivänä viikossa. Kerran jaksoin herätä tarpeeksi ajoissa sinne. Oli ihanaa, mutta mä olen ihan liian aamu-uninen. Ja sitten pitää vielä koirat lenkittää ennen minnekään lähtöä - seliseli.

Aloitin myös Kuntoplus lehden juoksukoulun, jota juoksin viikon! Hah! Meinaan kyllä koko ajan jatkaa sitä - mutta on ollut niin superväsy olo taas, että ihan pelkkä oleminenkin on raskasta. Kunhan vähän olo kevenee niin menen taas lenkille. Miehukin osti mulle hienon ajastimen mihin voi ohjelmoida aikoija milloin hölkätään ja milloin kävellään - ihanaa. Ekat lenkit menin munakello kädessä :)

Mulla oli koko alkukesän askelmittari ja kirjasin nekin ylös heiaheiaan muiden liikuntojen mukana - parhaana viikkona tuli yli 17 tuntia liikuntaa, on se aika hyvin tällaiselta sohvaperunalta! 

Alkukesän liikuntakertoja :)
Nyt mä olen syksyksi ilmoittatunut Naisvoimistelijoiden rentouttavaan kuntojumppaan joka on viereisellä koululla aina keskiviikkoiltaisin. Toivon, että sitä jaksaisin, kun se on tuossa noin lähellä. Sen jo tiedän kokemuksesta, että talvi-iltoina en jaksa lähteä rämpinään lumihangessä minnekään kauas. Viime syksynä aloitin Bollywood tanssin, mutta se jäi, kun sinne oli pari kilsaa matkaa ja se oli tosi myöhään illalla - harmi, koska se oli tosi kivaa ja oli hyvä ope. Rentouttavassa kuntojumpassa on 15 minsaa aerobista, 25 minsaa lihaskuntoa ja 20 minsaa venyttelyä ja rentoutusta, vois olla justiinsa hyvä kombo meikälle. Peukut pysyssä että mäkin pysyisin pystyssä tuon jumpan ajan :D
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti